رفتن به محتوای اصلی
۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۹

تبدیل و جایگزینی 65 درصد از پسماندهای شهر قم

مطلب بدون عنوان 4306
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قم به مناسبت روز جهانی زمین پاک از تبدیل 65 درصد از پسماندهای شهرقم به مواد جایگزین خبرداد و گفت: مشارکت شهروندان یکی از پایه های اساسی در حراست از زمین پاک است.
کاهش بار آلاینده ها به ویژه زباله و پسماندهای خانگی و نیز پیشگیری از انتشار آن در سطح شهرها با وجود پیشرفت های محسوس در جمع آوری آنها در قالب خدمات شهری شهرداری ها؛ باز هم نیازمند ورود سازمان های مردم نهاد و نیز آحاد مردم در قالب این انجمن های زیست محیطی است.

به گزارش شهرنیوز، زمین به عنوان گهواره و مهد تمدن بشری و زیستگاهی برای گونه های متنوع جانوری همواره با پیشرفت تکنولوژی های نوین در معرض خطر و آسیب هایی است که در آینده سلامت جوامع مختلف را در هر نقطه از دنیا به چالش خواهد کشید.

زیستن در محیط های آلوده به انواع آلاینده ها، زباله ها، پسماندهای صنعتی و خانگی در کنار آلودگی های صوتی همه و همه به عنوان تهدیدی برای اکوسیستم ها و نیز محیط زیست شهری؛ مخاطره آمیزترین نوع زندگی در عصر حاضر است.

جوامع مدرن دنیا اکنون به این باور رسیده اند که زمین و محیط زیستی پاک برای رشد و توسعه به مثابه آبی زلال برای یک ماهی در تنگی شیشه ای است و این تمثیل بخشی از اهمیت و جایگاه حفاظت از محیط زندگی و زیست بشری را به تصویر می کشد.

کاهش بار آلاینده ها به ویژه زباله و پسماندهای خانگی و نیز پیشگیری از انتشار آن در سطح شهرها با وجود پیشرفت های محسوس در جمع آوری آنها در قالب خدمات شهری شهرداری ها؛ باز هم نیازمند ورود سازمان های مردم نهاد و نیز آحاد مردم در قالب این انجمن های زیست محیطی است.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قم با اشاره به روز جهانی زمین پاک اظهار کرد: از صد درصد پسماند های دریافتی 65 درصد از پسماند ها بازیافت شده و به مواد جایگزین تبدیل میشود.

وی با بیان اینکه 35 درصد از زباله ها مربوط به مواد سلولزی است و باید دفن شود،افزود: بر اساس اقدامات انجام شده با استفاده از نظریات علمی و پژوهش ها موفق شدیم تا قسمتی از این مواد غیر قابل بازیافت را بازیافت کنیم.

سید عبدالله میرابراهیمی با تاکید بر اینکه مشارکت شهروندان یکی از پایه های اساسی درجهش تولید و خدمات است،تصریح کرد: بخشی از پسماند های شهرقم با توجه به شرایط اقتصادی ارزش محدودی دارد ولی از نظر جمع آوری و صنایع تبدیلی میتواند یک نوع فعالیت اقتصادی شکل دهد.

وی ادامه داد: درصورت تفکیک نکردن پسماند در مبدا،بخشی از پسماندها دارای ارزش اقتصادی داخل کیسه های زباله قرار گرفته و موجب بروز پدیده زباله گرد و مشکلات زیست محیطی و بهداشتی میشود.

مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری قم خاطرنشان کرد: پدیده زباله گرد یک لایه نامناسب و یک سیستم غیر رسمی است که به واسطه مشکلاتی اعم از نبود شغل و شرایط جامعه در شهر ها ایجاد شده و باید با کمک شهروندان کاهش داد.

روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می شود که نباید سیاره خود؛ زمین را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند.


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/RtPvp